Sunday, December 19, 2010

WORDS FOR U

          I WOKE UP YESTERDAY, I SAW NOTHING CHANGE THE DAY. BUT I REALIZED, LIFE KEEPS MOVING AND NEVER PAUSES AS WE WISHED. I NOTICED, LIFE IS HARD, UNDERGO THE BITTER AND SWEET MEMORIES WHICH ARE PARTS OF LIFE.

         THEN, I WAS WALKING OUTSIDE HEADING TO THE SMALL BALCONY, THE PLACE I GOT THE LAST CONVERSATION WITH HER. THE FRESH AIR FLOWING AROUND WITH THE SOUND OF BIRDS TWEETING.
         
         I WAS DIVERTING MY VIEW, AND ADMIRING EVERY SINGLE MOMENT BY CONSTRUING THE MEANING UNDERLYING THE CLARITY OCEAN, THE LOVELY BEACH AND THE DELIGHTFUL PEOPLE...

  MY UNDERTONE ABOUT U, IS DESIGNED TO NOT STOP FUNCTIONING TO THINK OF U..
AS WELL AS U...I LL BE THERE FOR U...JUST A GLIMPSE OF UR LIFE.
Islam had underlined the restriction between man and woman
 in friendship

Sunday, December 12, 2010

INTERNATIONAL LAW

Assalamualaikum, since i`m a member of Philip Caryl Jessup Championship in USIM, im glad to write briefly about what is exactly, the INTERNATIONAL LAW??

 It comprises into three distinct legal disciplines:
  1. PUBLIC INTERNATIONAL LAW
  2. PRIVATE INTERNATIONAL LAW
  3. SUPRANATIONAL LAW
The two traditional branches of the field are:
  1. jus gentium — law of nations 
  2. jus inter gentes — agreements among nations
International Court of Justice, The Hague, Netherlands
Article 38 of the Statute of the International Court of Justice is always the starting
point for any study of the sources of international law.

Article 38
  • The Court, whose function is to decide in accordance with international law such disputes as are submitted to it, shall apply:

  1. International conventions, whether general or particular, establishing rules recognized by the contesting States;
  2. International custom, as evidence of a general practice accepted as law;
  3. The general principles of law recognized by civilized nations;
  4. Subject to the provisions of article 59, judicial decisions and the teachings of the most highly qualified publicists of the various nations, as subsidiary means for the determination of the rule of law.
This note is merely a drop of water from the ocean,.. underlying it, we should attempt to find out them...
The Excellencies & Councils
Well, I hope USIM will be at one of the three 1st place in this coming JESSUP CHAMPIONSHIP 2011, in UiTM Shah Alam for the National Level & fortunate for the winning team (1st place only) to pursue their battle in WASHINGTON,USA. Hopefully, USIM... INSHAALLAH! Allah stated everything in Lauh Mahfuz regarding our destinies... If HE is not permitting us to proceed, based on our indulgence its okey, We moslems accept it and believe and yaqeen there is a meaning behind HIS determination.
والله أعلم::

Saturday, October 2, 2010

Apa itu AUKU?

Seksyen 15C: Anggapan

15C. Presumptions.
In any prosecution under this Act-
(1) it shall not be necessary for the prosecution to prove that an organisation, body or group of persons possesses a name or that it has been constituted or is usually known under a particular name;
(2) where any books, accounts, writings, lists of members, seals, banners or insignia of, or relating to, or purporting to relate to, any organisation, body or group of persons are found in the possession, custody or under the control of any person, it shall be presumed, until the contrary is proved, that such person is a member of such organisation, body or group, and such organisation, body or group shall be presumed, until the contrary is proved, to be in existence at the time such books, accounts, writings, lists of members, seals, banners or insignia are so found; and
(3) where any books, accounts, writings, lists of members, seals, banners or insignia of, or relating to, any organisation, body or group of persons are found in the possession, custody or under the control of any person, it shall be presumed, until the contrary is proved, that such person assists in the management of such organisation, body or group.

Catatan:
a) Di dalam peruntukan ini, terdapat sedikit kesongsangan apabila beban pembuktian (burden of proof – onus probandi) diletakkan di atas bahu pihak yang didakwa yang mana sepatutnya terletak pada bahu pihak pendakwa.

ini adlh salah satu drpd berpuluh2 percanggahan yg berlaku dlm peruntukan ini. Nota ini adalah hasil dr kertas kerja subjek Perhubungan Etnik yg bertajuk percanggahan antara dua undang2.

Friday, August 27, 2010

Ramadhaan

Ramadan, the ninth month of the Islamic Calendar, is considered as one of the holiest months of the year. It was in 610 A.D. when the prophet Muhammad was said to have received revelations from God that later became Islam’s holy book, the Quran (Koran).

No Food No Drink
The Quran (2:185) states that it was in the month of Ramadan that the Quran was revealed. In fact, Ramadan commemorates that part, of the Muslim year, when "the Qur'an was sent down as a guidance for the people" and also for the " judgment between the right and wrong". Another verse of the Quran (97:1) states that it was revealed "on the night of determination," which Muslims generally observe on the night of 26-27 Ramadan.

The holy season begins with the sighting of the crescent moon on the evening following the new moon and lasts for 29 or 30 days depending on the lunar cycle. According to the Quran, Muslims must see the New Moon with the naked eye before they can begin their fast. 
Do not talking nonsense during fasting
The practice has arisen that two witnesses should testify to this before a qadi (judge), who, if satisfied, communicates the news to the mufti (the interpreter of Muslim law), who orders the beginning of the fast. It has become usual for Middle Eastern Arab countries to accept, with reservations, the verdict of Cairo. Should the New Moon prove to be invisible, then the month Sha'ban, immediately preceding Ramadan, will be reckoned as 30 days in length, and the fast will begin on the day following the last day of this month. Ramadan, the ninth month, is observed throughout the Muslim world as a month of fasting. The end of the fast follows the same procedure. By fasting, Muslims believe they can learn the discipline and self-restraint that Mohammed preached. Thus fasting is taken as a form of worship and a time of empowerment.

Friday, July 16, 2010

AUKU

Amendment of AUKU 2009?? is it an effort to return the student authority or a gimmick?
No one knows? But it still have a restrictions,, constrains student from imparting their voices in vary medium.

Sharia & Law Club of USIM will conduct a Discussion and Convention about this matter,, this coming 22 July,10.. at FPQS DKU.

Monday, June 21, 2010

Bagaimana? Mengubah Fikiran Melayu kpd ISLAM..

hari tu ak ngn keluarga balik kg,,. til the last day, seperti biase lah, salam bersalaman dgn saudara,, dan ak seorg pelajar yg belajar agama, telah tertanam dlm hati ku yg bersalam dengan Mahram ja,, dan haram sebaliknya.

tp ak kecewa, selepas ibuku bersuara,, `Aizat ni alem ckit, dye x slam perempuan2 ni..''.. 'salam jelah igt adek bradek ja,' tambah mak teh ak, ' ala salam je,, batal air sembahyang amek balik'..

ak bgai dcucuk2!! wlaupun, myb anda rse ianya stu benda yg kecil, tp, bgku ianya seolah2 seperti mempermainkan ISLAM,, gol. ZINDIQ..
nk ja ak menjawab pada ibuku, 'siapa Al Quran berbanding Mama?? ni pendirianku, mama tiada hak utk memaksanya... Mama,, apa beza mama dgn Mak Teh yg dlihat lbih jahil agama berbanding Ibu..


ttp apakan daya, Mamaku Ibuku.. Sediki2 ak akn trangkan kpd ibuku..
sepupu, menantu saudara adalah seperti bukan Mahram dan banyak lg.

ISLAM DICALARI UMATNYA ISU MURTAD DI MALAYSIA

Pernahkah saudara/i mendengar cerita Aisyah atau nama manjanya Intan yang murtad tidak lama dulu? Banyak lagi kes- kes lain seperti Zailina Jalani, Kamariah dan lebih 200 000 permohonan MURTAD!!!. Suratkhabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, taknak terjadi kacau bilau. Sebelum itu, BACALAH sehingga habis helaian ini! Jika anda seorang ISLAM yang prihatin. Kes Aisyah yang murtad dan banyak lagi kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikut boyfriend. Ia sebenarnya kes murtad yang sengaja ditutup oleh golongan pemimpin tertentu yang kita amanahkan untuk memimpin, mereka ini juga Islam, kita tak tahu kenapa sengaja membutakan hati dari melihat Aqidah umat Islam di Malaysia terutamanya di serang hebat. Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi sekiranya korang seorang Islam yang peka dan sayang kan agama kita Islam, Buatlahlah sesuatu, paling kurang foward address kepada saudara kita yang tak tahu menahu kalau nak tahu cerita sebenar disebalik semua itu. Ataupun selemah-lemahnya berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini. Cerita ini tiada sebarang penipuan dan penambahan yang disengajakan, saya mengadaptasinya dr sumber2 ilmiah.

  Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya ekstrak dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah. Murtad dalam kalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita. Indeks Pencemaran Aqidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan tahun 1989 sahaja, 4776 orang Melayu mohon tukar nama
dari Melayu kepada BUKAN Melayu atas alasan keluar dari Islam. Tahun 1997, apabila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga julai 1997, 3000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 sahaja Timbalan Menteri di jawatan perdana menteri Dato Nazri dalam menangkis hujah yang dikemukan oleh tokoh pilitik yang sensitif dengan kes murtad ini (nak bawa draf keizinan murtad) , tahun 1998 saja 516 orang sudah murtad. Noraishah bukan kes pertama murtad. Sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu. Setakat kes Aishah dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin.



KES 1

  Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat...sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah. Nur Aishah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya dalam keadaan macam tu tak murtad. Dihantar ke Sekolah Agama, Dia belajar hingga peringkat 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi Ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak. Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Tuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam (Haji Tahir).Dia juga menghafaz Surah Yasin dalam ertikata tahu ayat apa surah keberapa yang dibacanya, ayat apa yang azimat semua dia tahu. Itu hebatnya Aishah. Surah Sajadah pun dia hafaz. Masuk ITM dia terlibat dalam Gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible. Dari segi keterampilan dia ....budak perempuan melayu biasa...pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga takde apa yang pelik pada dia, duduk di Lembah Keramat AU5C. Tiap-tiap hari dia akan menelefon bapanya melaporkan isu terkini. 2 tahun di KL begitu hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997, "Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu Intan dah kristian."

  Bayangkan hati seorang bapa. Masyarakat yang mengenalinya sungguh hairan. Apatah lagi kita. Aishah adalah simbol anak Melayu Islam yang telah didik dengan begitu rupa, boleh murtad. Apa yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis ...APA yang dia boleh buat? Kes ini penting untuk orang tahu.Seorang Menteri telah memesongkan fakta mengatakan Nuraishah telah berkahwin secara Islam di selatan Thailand. Mengapa tok menteri ini sengaja kelabukan mata orang melayu? Buta? Disogok? Tali barut? Kita sendiri pun tak tahu. Terpaksa lah ketua pengarah Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) sendiri buat kenyataan menafikan kenyataan menteri ini. Dikeluarkan pada13 Februari 1998. Kenyataan ini dikeluarkan oleh ketua pengarah JAKIM bagi menafikan laporan akhbar lepas yang menitik sumber akhbar kononnya Nur Aishah dan kekasihnya telah berkahwin secara Islam di Sempadan Thai baru-baru ini." (13 februari 1999).Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk permohonan kafir laknatullah ini minta Aishah dibebaskan untuk dimurtadkan. Butir asal permohonan......

  Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam cina kristian. (Read Herbes Corpes bawah Bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah. Permohonan Bab 36 atas alasan Article11 perlembagaan persekutuan iaitu Hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28 November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah. Sebab yang dia beri, "Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh Nuraishah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nuraishah menolak dan meninggalkan agama Islam”: perenggan 6 Perenggan 23:
 "Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aishah sedang dikurung secara salah! Oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibu bapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nuraishah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik". Tiada langsung disebut pasal kawin.  Bagaimana seorang menteri melayu boleh memutarbelitkan fakta dengan mengatakan bahawa dia di dalam kes kawin lari? Kita tak boleh buat apa-apa sebab Article 11 perlembagaan persekutuan menyatakan “mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18 tahun) berhak mutlak menukar agamanya”. Itulah perlembagaan kita yang memerdekan orang Melayu kita tahun 1957, perlembagaan itulah yang menjerut kita sendiri.
_______________________________________________________________________
Bila berlaku pertembungan antara Hukum Syara`k dengan undang-undang kita, undang -undang syara'k akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll.Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi....semua tak termasuk. Article 4 pula menyatakan:  "mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syarak."

KES 2
 Contoh kes Hartina Haji kamarudin. Haji Kamarudin pada masa ceramah ini dibuat ada dalam lokap didakwa mencederakan seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan anaknya. Anak yang dibela selama 18 tahun dengan begitu susah payah datang kerumah dalam keadaan Hindu. Haji kamarudian seorang penjual satay (tumpang kedai cina). . Beliau Lepaskan anaknya lepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9 bulan Hartina balik...ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek di dahi. Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik “mencabar bapanya” dengan membawa boyfriendnya dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-peluk dalam keadaan dia pun dah Hindu. Haji Kamarudin menakek si kafir tu kat tengkuk, mengelupur dia depan kedai tu. Haji kamarudin juga di pelupuh oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan Aqidah kakaknya. Apa Hartina buat masa tu?!!! Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian.
Tak cukup dengan itu dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak kesayangannya. Nak mempertahankan kekasih hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya berjuta- juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada “Nivasni Rajeswari”. Nama Hindu.

Haji Kamarudin ditangkap semula oleh polis sebab ada kejadian Hindu laknatullah itu ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Tak mampus juga masih terlantar kat hospital. Yang kena kurung masuk lokap Haji Kamarudin dan anaknya dalam keadaan hina. Haji kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan. Setakat tu saja 4 tuduhan. Yusof Qardawi  dalam kitabnya menyatakan “Hendaklah mempertahankan Aqidah! Hatta dengan nyawa sekalipun”. Itu yang Haji Kamarudin buat.

KES 3
                               
 Dalam mempertahankan Hukum Allah, dilokap sedemikian rupa. Itulah dia kes pertembungan hukum syarak dan hukum manusia yang kita amalkan hari ini. Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah asal Hindu nama Santana ada seorang isteri nama entah apa, ada anak lelaki nama Sunjay kalau tak silap berusia 2 tahun pada masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya juga telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata nehe! Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci ni datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya. Yusof tak tahu apa nak buat, di minta Mahkamah Syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya. Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak ni. Si emak ni pergi Mahkamah Tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Kita hairan sungguh. Bila si minachi ni nak ambil balik budak tu tak dapat, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa, cari Yusof, tangkap Yusof masuk lokap 8 hari. Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ni budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu punya kurang ajarnya dia si minachi ni minta pulak Mahkamah Tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Friday, March 12, 2010

Monday, March 8, 2010

DEbate

ALhamdulillah, coz dpt masuk suku akhir debat PIALA NAIB CANSELOR~ mmg menakutkan coz lwan ngan abg2 senior n kakak2....... hehe... INSYAALLAH! tamhidi akan ke final~

Tuesday, March 2, 2010

Confuse

Aku x tau ar skunk ni nak jadi pe... coz cte2 ak dlu mmg nk jd lawyer tp mcm x bley je.... ak dh tekad dh yg ak akan tukar course len kt USIM nih~

spe2 yg de advise pliz consult me...

NIce Trip!

Salam. best jugak ari 2 kteorg g sunway lagoon... huhu....




KT entrance~

Wednesday, February 17, 2010

سياحة

ان شاءالله أنا مع زملائي سنذهب الى سنوي لاغون_ انتم تعرف ان نحن حصلنا المنهة اذن هذه فرصة كبيرة لنا

Friday, February 5, 2010

Valentines`s Day




HUKUM MERAYAKAN HARI KEKASIH (VALENTINE`s Day)
Bismillahirrahmanirrahim,
Apa persepsi ISLAM? VALENTINE’s Day atau ‘Hari Kekasih’ sebagaimana yang difahami ialah hari di mana dua orang yang berkasih sayang atau sepasang kekasih yang bercinta meraikan percintaan dan kasih sayang. Budaya ini disambut setiap tahun pada 14 Februari.

Tidak dinafikan manusia suka dikasihi dan mengasihi di antara satu sama lain. Golongan remaja adalah golongan yang sering kali dikaitkan dengan soal percintaan. Cuma lumrahnya mereka mudah terikut-ikut serta taksub dengan pengaruh yang dibawa oleh orang-orang barat. Ruangan Diskusi hukum kali ini akan membicarakan sama ada Valentine’s Day munasabah disambut sebagai hari kekasih atau tidak.

Mengikut beberapa sumber, Valentine adalah nama bagi seorang paderi Kristian yang giat menyebarkan agama tersebut di Rom ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II.

Pada masa pemerintahannya, Claudius II telah memenjarakan orang-orang Kristian kerana mengamalkan agama yang bertentangan dengan agamanya. Oleh kerana Valentine seorang penyebar agama Kristian, beliau juga telah ditangkap dan diseksa di dalam penjara. Walaupun berada dalam penjara, Valentine tetap berusaha mengajar dan menyebarkan agama tersebut dalam kalangan banduan-banduan penjara di samping membantu tawanan-tawanan penjara melepaskan diri dari penjara.

Kegiatan ini telah diketahui oleh Raja Rom dan beliau diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari. Orang-orang Kristian menganggap bahawa Valentine merupakan seorang yang mulia kerana sanggup berkorban dan mati demi kasih sayangnya terhadap agama Kristian dan penganut-penganutnya. Beliau disamakan dengan Jesus yang kononnya mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya.

Valentine bagi penganut agama Kristian adalah lambang kasih sayang sejati di antara seorang hamba dengan tuhannya dan dengan sesama manusia. Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan ‘From your Valentine’ (Daripada Valentinemu). Maka orang-orang Kristian mengambil sempena 14 Februari itu untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka Valentine. Berdasarkan penerangan di atas, adalah jelas bahawa tidak ada istilah Hari Kekasih atau Valentine’s Day dalam Islam.

Hakikatnya, adalah tidak boleh orang-orang Islam menyertainya kerana hari tersebut adalah hari perayaan bagi orang-orang Kristian. Memang Islam sangat menggalakkan umatnya supaya berkasih sayang di antara satu sama lain akan tetapi untuk meluahkan kasih sayang di antara seorang lelaki dan perempuan perlu melalui saluran yang dibenarkan oleh syarak bukan yang menggalakkan kepada perkara-perkara yang mendorong atau merangsang kepada yang dilarang dan maksiat. Tidak boleh kita sebagai umat ISLAM menyerupai apa-apa yang berunsur KUFFAR. ALLAH telah jelas menyatakan, ‘tidak akan redha kaum Yahudi dan Nasrani sehingga kamu mengikut agama mereka’ (Al-Baqarah;102)

Realitinya, Islam adalah agama yang praktikal, bukan mengongkong. Islam agama yang mengatur kehidupan dengan lebih sempurna. Islam tidak pernah menyekat hubungan kasih sayang di antara umatnya. Dalam Islam ada tiga kategori kasih; pertama, kasih Pencipta (Allah Subhanahu wataala) kepada hamba-Nya; kedua, kasih hamba kepada Pencipta dan ketiga, kasih makhluk sesama makhluk. Banyak ayat-ayat Al-Quran dan hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menyatakan mengenai hikmat dan besarnya faedah berkasih sayang.



Allah Subhanahu wataala menjelaskan tentang keagungan nikmat-Nya kepada ma-khluk-Nya melalui nikmat kasih sayang; yang tafsirnya: "Dan (Dialah) yang menyatupadukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di muka bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatupadukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatupadukan di antara (hati) mereka." (Surah Al-Anfaal: 63).

Dan tafsirnya lagi: "Lalu Allah menyatukan di antara hati (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara." (Surah Ali Imran: 103). Dengan penjelasan ayat di atas bahawa Allah Subhanahu wataala sangat mencela dan mengingatkan dengan keras tentang perpecahan sesama makhluk.

Allah Subhanahu Wataala juga memerintahkan umat Islam supaya sentiasa berpegang teguh dengan agama Allah dan dilarang berpecah belah dan bermusuhan. Kasih sesama makhluk pada sifatnya adalah tidak kekal, ia bergantung kepada keadaan, tetapi kasih hamba kepada pencipta-nya dengan iman dan takwa, manakala kasih Pencipta kepada hamba berkekalan. Hal in jelas sebagaimana firman Allah subhanahu wataala yang tafsirnya "Katakanlah (Wahai Muhammad): "jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengetahui." (Surah Ali Imran: 31).

Oleh itu sebaik-baiknya hendaklah setiap orang Islam khasnya golongan remaja tidak terikut-ikut dengan budaya ‘Hari Kekasih’ yang dicipta oleh orang-orang Kristian, sebaliknya hendaklah menumpukan masa dan waktu kepada Allah Subhanahu Wataala dengan melakukan apa jua pekara yang mendatangkan manfaat yang matlamat akhirnya menghidupkan cinta kepada Allah Subhanahu Wataala.


Sunday, January 24, 2010

BUZ!


Salam. kali ni nk g tau sal masalah bas yg melanda budak lelaki yang duduk sutera indah. mmg beberapa kali kiteorang dh gtau masalah kt pihak atasan tapi macam wt x tau je!!!! gram tul!!!! emmm tlong ar prihatin ckit!!!! kami jd magsa... dh x than dh..,.,,

Saturday, January 9, 2010

Continue



 Assalamualaikum. apa yang berlaku dewasa ini sgtlah kontra dengan pemahaman ISLAM yg sebenar kita berpegang pada ayat surah al- Kafirun yang kelima;"agamamu buatmu! dan agamaku buatku". ini adalah jawapan rasulullah kepada org kafir ketika baginda diajak oleh mereka untuk menyembah tuhan mere diwaktu malam dan mereka akan menyembah ALLAH pada waktu siang. 
 walaupun ia hanyalah satu perkataan, ia merupakan nilai ISLAM itu tegak. contohnya apabila generasi akan datang sudah tidak dapat mengenal ALLAH ISLAM dan kristian???... pada hari ini mereka meminta untuk menggunakan nama ALLAH dalam akhbar katolik mereka, tetapi bagaimana akan datang??

INGATLAH! "TIDAK AKAN REDHA YAHUDI DAN NASRANI SEHINGGA KITA MENGIKUT JALAN2 MEREKA"(AL-BAQARAH:120)

Sunday, January 3, 2010

Humanity & Morality

 Why did ALLAH provides us a Syariah??? so that we are comply it... when there is an offense it will be settle via the best mechanism. next post i`ll be write about the usage of ALLAH by the other religion...